درباره کمپانیهای خودروسازی

تاریخچه شرکت بنز

معرفی کارل بنز

 

قبل از بررسی تاریخچه شرکت بنز به معرفی کارل بنز می‌پردازیم فردی که نقشی بسیار مهم در تاریخچه شرکت بنز دارد. کارل بنز در 25 نوامبر سال 1844 در شهر کارلسروهه به دنیا آمد. پدر او در سال 1846 و تنها دوسال بعد از تولد او درگذشت. با این وجود مادرش تمام تلاش خود را کرد که او در مدرسه تحصیل کند و سپس به تحصیل مهندسی مکانیک مشغول شود. کارل بنز جوان بعد از فارغ تحصیلی به سرعت پیشرفت کرد و از یک قفل ساز به یک طراح و سرکارگر کارگاه ارتقا یافت.

در سال 1871 ، کارل بنز با همکاری آگوست ریتر اولین شرکت خود به نام کارل بنز و آگوست ریتر، کارگاه مهندسی را در شهر مانهایم تأسیس کرد. بعد از مدتی کارل بنز متوجه شد که همکارش آگوست ریتر، شریک قابل اطمینانی نیست و مجبور شد سهام او را بخرد و به تنهایی شرکت را اداره کند.

از سال 1878 ، کارل بنز به شدت بر روی یک موتور گازسوز کار کرد تا بتواند رؤیای خود یعنی وسیله‌ای نقلیه بدون اسب را تحقق ببخشد. او پس از تلاش‌های طولانی و طاقت فرسا، موتور را برای اولین بار در شب سال نو در سال 1879 روشن کرد.

بنز در سال ژانویه 1883 با شرکای جدیدی به نام هایماکس رز و فردریش ویلهلم اسلینگر وارد همکاری شد و شرکت جدیدی را تاسیس کردند. در حالی که کارل بنز تلاش می‌کرد تا رویای خود یعنی خودرو را عملی کند، شرکای او چندان با او همراه و موافق نبودند.

بعد از مدتی کارل بنز در سال 1890 جولیس گانس و فردریش فون فیشر را به عنوان شرکای سرمایه گذار جدید جایگزین رز و اسلینگر کرد. در نهایت در سال 1906 شرکت کارل بنز و پسران را در لادنبورگ تاسیس کرد. در سال 1912 ، کارل بنز از سمت مدیرعاملی استعفا داد و کنترل قدرت را به پسران خود سپرد. او تا آخرین سال‌های زندگیش به عنوان عضو هیئت مدیره فعال بود. این پیشگام تولید اتومبیل در تاریخ 4 آوریل 1929 درگذشت.

 

معرفی گوتلیب دایملر

 

یکی دیگر از افرادی که نقشی کلیدی در تاریخچه شرکت بنز دارد گوتلیب دایملر است.گوتلیب دایملر در 17 مارس 1834 در شورندورف به دنیا آمد. او پس از آموزش اسلحه سازی و کار در فرانسه، از سال 1857 تا 1859 در مدرسه پلی تکنیک اشتوتگارت حضور یافت و پس از انجام فعالیت‌های فنی مختلف در فرانسه و انگلیس، در سال 1862 به عنوان طراح در Geislingen شروع به کار کرد.

گوتلیب دایملر در پایان سال 1863 ، به عنوان ناظر در یک کارخانه ماشین آلات در روتلینگن منصوب می‌شود، جایی که بعدها و در سال 1865 با ویلهلم میباخ ملاقات می‌کند. او به مدت ده سال و از سال 1872 به عنوان مدیر فنی تولید در Deutz Gasmotorenfabrik مشغول به کار شد. او پس از اختلاف با مدیر عامل، در سال 1882 شرکت را ترک می‌کند.

دایملر یک کارگاه شخصی را در ویلای خود در شهر کانستات ایجاد می‌کند، تا بتواند بر روی موتور 4 زمانه بنزینی کار کند. در نهایت با همکاری ویلهلم میباخ در سال 1884 موتوری را تولید می‌کند که امروزه با نام ساعت پدربزرگ شناخته می‌شود. ساعت پدربزرگ اولین وسیله‌ای است که در تاریخچه شرکت بنز نقشی حیاتی دارد. این موتور با ویژگی‌هایی مانند حجم و وزن کم، پایه و اساس موتورهای اتومبیل را ایجاد می‌کند.

از آنجایی که انجام آزمایش‌های لازم برای این موتور بسیار هزینه بر بود، دایلمر مجبور می‌شود به دنبال شرکای تجاری باشد. در نهایت در 8 نوامبر 1890 شرکتی به نام “Daimler-Motoren-Gesellschaft” را به همراه شرکای تجاری خود ماکس دوتن هوفر و ویلهلم لورنز تأسیس کرد. اما طولی نمی‌کشد که درگیری آغاز می‌شود زیرا در حالی که داتنهوفر می‌خواهد موتورهای ثابت تولید کند، دایملر ترجیح می‌دهد روی تولید خودرو متمرکز شود.

ابتدا ویلهلم میباخ در سال 1891 به دلیل شرایط غیرقابل قبول قرارداد از شرکت استعفا می‌دهد و در پی روابط پرتنش دایملر با دوتنهوفر و لورنز در نهایت او نیز به عنوان یک سهام دار از شرکت کنار گذاشته می‌شود.

در سال 1895 ، وخامت شرایط اقتصادی باعث راکد شدن توسعه و تولید فنی می‌شود، در نتیجه شرکت DMG جهت احیای مجدد خود در بازگرداندن دایملر و میباخ تلاش می‌کند. هر دوی آنها به شرکت بازمیگردند. میباخ به عنوان مدیر فنی DMG منصوب می‌شود و گوتلیب دایملر در هیئت فنی سمت می‌گیرد و به عنوان بازرس کل هیئت منصوب می‌شود. بازگشت هر دو مرد به DMG موجب یک توسعه و پیشرفت غیرمنتظره برای این شرکت است. گوتلیب دایملر فقط برای مدت کوتاهی از این پیشرفت سریع برخوردار است. وی در 6 مارس 1900 به دلیل بیماری قلبی درگذشت.

 

معرفی ویلهلم میباخ

 

اکنون میخواهیم به نقش ولیهلم میباخ در شکل گیری تاریخچه شرکت بنز بپردازیم.در 9 فوریه 1846 در هیلبرون به دنیا آمد. ویلهلم در ده سالگی و به دنبال مرگ پدر و مادر خود یتیم شد. او در حین تحصیل در برودرهاوس و در سال 1864 اولین بار با گوتلیب دایملر آشنا می‌شود و در سال 1890 با همکاری دایملر و دو شریک دیگر به نام‌های مکس دوتن هوفر و ویلهلم لورنز شرکت Daimler-Motoren-Gesellschaft یا به اختصار DMG را تاسیس می‌کند.

میباخ یکی از طراحان اصلی بود اما به علت ناراضی بودن از شرایط قرار داد شرکت را ترک می‌کند. همانگونه که قبل‌تر نیز گفته شد، گوتلیب دایملر و ویلهلم میباخ به دستور فردریک سیمز، صنعتگر انگلیسی، که مذاکره در زمینه کسب و کار صدور مجوز با این شرکت را انجام می‌دهد، در نوامبر 1895 در DMG بازگردانده می‌شوند.

بعد از فعالیت‌ها و نوآوری‌های بیشمار میباخ و دایملر در نهایت میباخ در سال 1907 از DMG استعفا داد و با همکاری پسران خود به تجارت پرداخت او در سال 1929 درگذشت.

 

شکل گیری شرکت کارل بنز و پسران

اولین قدم در تاریخچه شرکت بنز و تشکیل این کمپانی بزرگ تاسیس شرکت Benz & Co. Rheinische Gasmotoren-Fabrik در سال 1883 توسط کارل بنز و هایمکس رز و فردیش ویلیام اسلینگر به عنوان نماینده فروش بود. با موفقیتی بی نظیر در مدت کوتاهی تعداد کارکنان شرکت 25 درصد رشد کرد و فضای کارخانه هم وسعت پیدا کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *