معرفی خودرویی

معرفی و بررسی چانگان آلسوین

فردا 511 یک سدان جمع‌وجور شهری است که بر اساس خبرهای منتشرشده، به‌زودی قرار است آن را در خیابان‌های کشورمان مشاهده کنیم. شرکت خودروسازی فردا موتورز که پیش از این به‌ طور محدود دو خودروی SX5 و SX6 را به بازار کشورمان عرضه کرده بود، حال قصد دارد اولین خودروی سدان خود را به مشتریان و خریداران ایرانی معرفی کند. فردا 511، درواقع محصول کمپانی شناخته‌شده چانگان است و در کشور سازنده، با نام چانگان آلسوین (Changan Alsvin) به بازار عرضه می‌شود؛ البته عرضه این خودرو، تنها به ایران و چین محدود نمی‌شود و فردا 511 در بازارهای جهانی و کشورهایی هم‌چون عربستان سعودی و پاکستان نیز فروش مناسبی داشته است. در ادامه این مقاله، به بررسی فردا 511 می‌پردازیم.

 

معرفی فردا 511

 

همان‌طور‌که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کردیم، فردا 511 یا FMC 511 نامی است که شرکت ایرانی «فردا موتورز» روی این خودرو گذاشته است؛ سدان جذابی که هم‌اکنون در راه بازار کشورمان قرار دارد، درواقع دومین و آخرین نسل از این سدان شرقی محسوب می‌شود که نسبت به نسل اول، تغییرات قابل‌توجهی را تجربه کرده است.

دومین نسل چانگان آلسوین که اولین‌ بار در سال 2018 میلادی راهی بازار شده است، حال به‌واسطه فعالیت‌های شرکت فردا موتورز، در ایران نیز عرضه خواهد شد. میزان داخلی‌سازی این خودرو توسط خودروسازی فردا، حدود 20 درصد اعلام شده است؛ اما این خودروساز خصوصی می‌گوید که در سه سال ابتدایی تولید فردا 511 قصد دارد این میزان داخلی‌سازی را به مرز 40 درصد برساند.

"بررسی

یکی از مزایای فردا 511 فضای جادار کابین و ابعاد این خودرو است. این سدان شرقی، دارای ۴۳۹۰ میلی‌متر طول، ۱۷۲۵ میلی‌متر عرض و ۱۴۹۰ میلی‌متر ارتفاع است و فاصله محوری آن نیز به ۲۵۳۵ میلی‌متر می‌رسد؛ چنین ابعادی، به‌خوبی بیانگر این موضوع است که این خودرو می‌تواند نسبت به سایر خودروهای موجود در این سگمنت، فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار دهد.

بررسی فردا 511 از نظر فنی

برای این سدان شرقی یا همان فردا 511 یک پیشرانه ۱۴۸۰ سی‌سی (1.5 لیتری) تنفس طبیعی در نظر گرفته شده  که توان تولید ۱۰۶ اسب‌‌‌بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن‌‌متر گشتاور را دارد. یک جعبه‌دنده اتوماتیک ۵ سرعته دو کلاچه نیز وظیفه انتقال قدرت موتور به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد که مطمئنا، می‌تواند هم‌چون سایر گیربکس‌های DCT، عکس‌العمل‌های چابک و رضایت‌بخشی را برای راننده به‌همراه داشته باشد؛ مخصوصا در مقایسه با اغلب خودروهای چینی بازار کشور که به گیربکس CVT مجهز هستند!

پیشرانه چانگان آلسوین

ناگفته نماند که گیربکس دوکلاچه فردا 511 از قابلیت تیپ‌ترونیک (تعویض دستی دنده) نیز برخوردار است که به راننده اجازه می‌دهد تا با قراردادن دسته‌دنده در این وضعیت، به‌طور شخصی برای انتخاب دنده مناسب اقدام کند.

مصرف سوخت ترکیبی فردا 511 برابر با6.2 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است که بسیار مقرون‌به‌صرفه جلوه می‌کند. مصرف سوخت شهری این خودرو نیز به ۸.۴ لیتر می‌رسد و در جاده، می‌تواند ۴.۹ لیتر بنزین را در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف کند که با توجه به ظرفیت باک بنزین ۴۰ لیتری آن، توان پیمایش این خودرو با هر باک پر از بنزین، مسافتی در حدود 600 کیلومتر خواهد بود.

ظاهرا ترمزهای عقب فردا 511 از نوع کاسه‌ای و ترمزهای جلو، از نوع دیسکی هستند و سیستم تعلیق این سدان شرقی نیز در جلو، از نوع مک فرسون و در عقب، از نوع میله پیچشی است که هندلینگ قابل قبولی را نوید می‌دهد. در ادامه، می‌توانید جدول مشخصات فنی این خودرو را مشاهده کنید:

موتور فردا 511 ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی
تعداد سیلندر / سوپاپ ۴ سیلندر / ۱۶ سوپاپ
جعبه‌دنده ۵ سرعته DCT
قدرت ۱۰۶ اسب‌بخار
گشتاور ۱۳۵ نیوتن‌متر
مصرف سوخت ترکیبی 6.2 لیتر
ظرفیت باک بنزین ۴۰ لیتر
وزن ۱۱۱۵ کیلوگرم

آپشن‌ها و امکانات رفاهی چانگان آلسوین

فردا 511

به بررسی فردا 511 از نظر امکانات رفاهی رسیدیم؛ هم‌چون اکثر خودروهای چینی که طی یک دهه گذشته راهی بازار داخلی شده‌اند، فردا 511 نیز با دستی پر پا به میدان رقابت گذاشته است. در حال حاضر، اطلاعاتی درخصوص تیپ‌بندی این خودرو منتشر نشده است؛ اما از میان لیست امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی فردا 511 می‌توان به مواردی هم‌چون تهویه الکتریکی، بازشدن درب صندوق‌عقب از روی ریموت، فرمان کمکی برقی، سانروف، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، چراغ مشایعت تا منزل، ایزوفیکس صندلی‌ها، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، دو کیسه‌هوا، ترمز ABS، EBD و BAS، سنسور باد تایر، نمایش‌گر لمسی ۷ اینچی، بلوتوث، قابلیت نمایش صفحه تلفن‌همراه بر روی نمایش‌گر خودرو، دوربین عقب با خطوط پارک متغیر، سنسور پارک عقب و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان اشاره کرد.

قیمت فردا 511 

چانگان آلسوین

به انتهای مقاله بررسی چانگان آلسوین رسیدیم؛ محمدرضا آریان نژاد مدیر بازاریابی خودروسازی فردا، در حاشیه رونمایی از فردا 511 اعلام کرد که قیمت این خودروی سدان، 429 میلیون تومان است و در ادامه افزود که هدف فردا موتورز، این بوده است که خودروی سدان عرضه‌شده توسط این شرکت، حتماً زیر 450 میلیون تومان قیمت داشته باشد.

در حال حاضر، برای فردا 511 گارانتی خدمات پس‌ازفروش چهارساله یا 100 هزار کیلومتر پیمایش در نظر گرفته شده است و هم‌زمان با تولید، بحث تأمین قطعات یدکی‌ از حوزه داخلی‌سازی و همین‌طور شرکت‌های مبدأ، در حال انجام است. شرکت خودروسازی فردا، هم‌اکنون تولید اولیه FMC 511 را در شهر سمنان با قیمت مصوب ۴۲۹ میلیون تومان آغاز کرده است. گفتی است که در فاز اول عرضه این سدان B پلاس، متقاضیان می‌توانند از شرایط فروش نقدی با تحویل ۳۰ روز کاری استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *