درباره کمپانیهای خودروسازی

تاریخچه خودروسازی در ایتالیا

ایتالیا کشوری که در اروپای جنوبی قرار گرفته و پایتخت آن شهر تاریخی رم است. این کشور یکی از قدرت‌های اصلی اقتصادیِ جهان و هشتمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی است. ایتالیا دارای اقتصادی پیشرفته در نظام سرمایه‌داری است. یکی از بزرگترین صنعت این کشور صنعت خودرو سازی می باشد که شرکت های بزرگی از جمله لامبورگینی و آلفا رومئو در این کشور می باشند. با معرفی شرکت های خودروسازی ایتالیا همراه تیتان کارز باشید.

Abarth

آبارت – Abarth

آبارت یک شرکت خودروساز که در سال 1949 توسط کارلو آبارت ( کارآفرین، صنعتگر و طراح خودرو اتریشی-ایتالیایی ) در شهر تورین ، ایتالیا تاسیس شد. آبارت متعلق به گروه خودروسازی استلانتیس می باشد.

کارلو آبارت در سال 1947 مدیر بخش خودرو هی ورزشی شرکت سیزیتالیا بود سپس در سال 1948 شرکت سیزیتالیا دچار سقوط مالی شد که ناشی از سرمایه گزاری در تولید خودرو کوپه 202 بود. سپس کارلو آبارت از این شرکت جدا شد و با حمایت مالی آرماندو اسکالیارینی، در 31 مارس 1949 آبارت در شهر بولونیا تأسیس شد. همچنین شرکت سیزیتالیا در سال 1963 ورشکسته شد.

سپس در 31 ژوئیه سال 1971 شرکت فیات آبارت را خرید و این شرکت بخش تولید خودرو های مسابقه ای فیات شد. در 1 اکتبر 1981، ابارت. دیگر متوقف شد و جای خود را به Fiat Auto Gestione Sportiva داد، یک بخش از شرکت مادر متخصص در مدیریت برنامه های مسابقه ای است که تا پایان سال 1999 ادامه خواهد داشت، زمانی که به Fiat Auto Corse S.p.A تغییر یافت.

برخی از مدل های تجاری ساخته شده توسط فیات یا شرکت های تابعه ( از جمله لانچیا و اتوبیانچی) با نام تجاری آبارت ساخته شدند از جمله خودرو Abarth Autobianchi A112 که خودرویی سبک و ارزان قیمت بود. در دهه 1980 ، نام آبارت برای خودروهای با عملکرد بالا ازجمله خودرو Fiat Ritmo Abarth استفاده می شد.

در تاریخ 1 فوریه 2007 آبارت تبدیل به یک واحد مستقل شد. اما تعهد کنترل گروه اتومبیل فیات S.p.A بود و که شروع به ساخت خودرو های سبک با نام تجاری مستقل آبارت کرد. سپس در سال 2015 ، شرکت مادر آبارت به FCA Italy S.p.A تغییر نام داد که نشان دهنده ادغام فیات S.p.A با فیات کرایسلربود که در ماه های گذشته اتفاق افتاد بود. همچینین در سال 2017 با شرکت یاماها برای تولید محدود موتورسیکلت همکاری کرد.

لامبورگینی

لامبورگینی – Lamborgini

لامبورگینی یک شرکت خودروسازی که در سال 1963 توسط فروچیو لامبورگینی تاسیس شد. این شرکت در زمینه تولید خودرو های  سوپر اسپرت فعالیت می کند. اما در سال 1998 گروه فولکس ‌واگن آن را با قیمت 110 میلیون دلار خریداری کرد و در حال حاضر مدیریت این شرکت زیرنظر شرکت آئودی می باشد.

قبل از تاسیس شرکت لامبورگینی ، فروچیو لامبورگینی شرکتی به نام لامبورگینی تراتوری را در 1949 برای تولید تراکتور تاسیس کرد که تا سال 1963 فعالیت تولید خودرو را ادامه دارد و بعد از آن در زمینه تولید سامانه‌های تهویه گرمازا و سرمازا نیز فعالیت می کند. در 1962 فروچیو لامبورگینی درذهن حود شروع به پایه ‌ریزی شرکت خود کرد. در سال 1963 او شرکت فروچیو لامبورگینی خودرو را تأسیس کرد و زمین بزرگی را نیز در سن‌آگاتا بولونیز برای راه‌اندازی فروشگاه خود خریداری کرد. فروچیو در آن زمان، طراحی فوق مدرن و تأسیسات ساخت را در کنار فضای اداری خود در نظر گرفت.

در سال 1965 فروچیو لامبورگینی تأکید می‌کرد که علاقی ای به انجام پروژه‌های مربوط به آینده یا عجیب ندارد. او می‌خواست که خودروهای عادی فوق ‌العاده سریع و بی عیب و نقص را تولید کند. همچنین در همان سال شرکت لامبورگینی نمونه اولیه خودرو میورا را به عنوان یک شاسی نمایش داد و تنها در چهار ماه تبدیل به نخستین ابرماشین جهان شد. پس از موفقیت میورا، این شرکت همچنان به آزمایش و تکامل راه خود ادامه داد. از سال 1967 تا 1971 ، شرکت لامبورگینی انواع مختلفی از خودروها را تجربه کرد اما طرح مفهومی مارزال ، شاید یکی از عجیب‌ترین آن‌ها بود.

دهه 1970 زمان مناسبی برای خودروسازی‌ها نبود به دلیل مشکلاتی از قبیل ناآرامی‌های کارگری در ایتالیا، افزایش قیمت گاز و شرکت لامبورگینی از سال 1974 شروع به ورشکستگ شدن بود که در نهایت در سال 1978 به ورشکستگی رسید. سهام داران شرکت در اواسط دهه 1980 شروع به مذاکره با مدیران شرکت خودروسازی کرایسلر نمودند. این مذاکرات در نهایت در سال 1986 به پیوست شدن لامبورگینی به کرایسلر شد.

در سال 1994 ، کرایسلر با مشکلاتی در شرکت خود مواجه شد. سپس کرایسلر، لامبورگینی به گروهی از سرمایه‌گذاران اندونزیایی فروخته شد. همچنین در همان سال ها با فروچیو در سن 76 سالگی در ایتالیا درگذشت. در سال 1997 بود که فردیناند پیک نوه فردیناند پورشه و مدیرعامل گروه فولکس ‌واگن علاقه‌مند به لامبورگینی شد و برای سال‌ها از دوستداران فروچیو لامبورگینی بوده ‌است. در 1997 لامبورگینی باید به آئودی در زمینهٔ یک پروژه همکاری پیشرانه نزدیک می ‌شد ، پروژه‌ای که سپس لامبورگینی گالاردو را به وجود آورد.

سرانجام در سال 1998 گروه فولکس‌واگن لامبورگینی را با قیمت 110 میلیون دلار، خریداری کرد. نخستین مدل تولید شده تحت مدیریت فولکس‌واگن، لامبورگینی مورسیه‌لاگو بود، که در سال 2001 تولید شد. لامبورگینی اونتادور در سال 2011 برای جایگزینی مورسیه‌لاگو معرفی شد.

آلفا رومئو

آلفا رومئو – Alfa Romeo

آلفا رومئو یک شرکت خودروساز که در سال 1906 توسط الکساندر داراک ( بازرگان فرانسوی ) در شهر میلان تاسیس شد. در سال‌های ابتدایی، شرکت  به مونتاژ خودروهای شرکت داراک می ‌پرداخت ، ولی در سال 1910 یوگو استلا و دیگر شرکا با ایجاد تغییرات در شرکت به قصد تولید خودرو با همکاری شرکت داراک، ولی برند مستقل ، نام شرکت را نیز به آلفا مخفف آنونیما لومباردا فابریکا اتومبیلی تغییر دادند.

سپس در سال 1915 این شرکت تحت مدیریت نیکولا رومئو قرار گرفت، که بعد از آن در سال 1920 نام شرکت را به آلفا رومئو تغییر داد. همچنین از سال 1911 شروع به تولید خودروهای مسابقات اتومبیل ‌رانی نیز کرد اما امروزه آلفا رومئو به خاطر تولید خودرو های اسپرت گران قیمت شناخته می شود. نیکولا رومئو محصولات تولیدی این شرکت گشترش داد و تولید انواع موتور هواپیما و کمپرسور، ژنراتور، لوکوموتیو و واگن‌های قطار را به فهرست محصولات تولید این شرکت اضافه کرد.

در سال 1928 با پایان قرارداد دولت ایتالیا با شرکت آلفا رومئو، نیکولا رومئو این شرکت را ترک کرد و سهام خود را نیز به دولت ایتالیا فروخت.سپس در سال 1932 این شرکت تحت مدیریت شرکت فین‌مکانیکا (زیرمجموعه شرکت دولتی به نام ایستیتوت پرلا ریکوسترازیونه) شد. بالاخره در سال 1986 در پی ضرر شدید، این شرکت به‌ همراه شماری از شرکت‌های تحت مالکیت دولت ایتالیا ، دولت شروع به فروش این شرکت ها کرد که در همین سال شرکت فیات شرکت آلفا رومئو را از دولت ایتالیا خریداری کرد و از سال 2007 آلفا رومئو را به عنوان یکی از شرکت های تابعه فیات شناخته میشد

شرکت فیات ابتدا به دلیل برخی مسائل حزبی ، تمایلی به خرید شرکت آلفا رومئو نداشت، اما فورد قصد خرید شرکت آفا رومئو را داشت و فیات نیز برای جلوگیری از ورود رقیب به بازار خودروسازی ایتالیا، اقدام به خرید کل سهام آلفا رومئو کرد.

فراری – Ferrari

فراری یک شرکت خودروساز که در سال 1947 توسط انزو فراری  تاسیس شد. این شرکت در زمینه تولید خودرو های لوکس ، اسپرت و سوپر اسپرت فعالیت می کند. قبل از تاسیس این شرکت انزو فراری در سال 1929 شرکتی به نام اسکودریا فراری( تیم مسابقه ای تعهد مدیریت آلفا رمئو) را تاسیس کرد که یک تیم مسابقه ای و حامی مالی مسابقات بود که یکی از تیم های مسابقه قدیمی این مسابقات است. انزو فراری در سال 1938 رسماً به عنوان مدیر واحد تولید خودروهای مسابقه‌ای شرکت آلفا رومئو منصوب شد. اسکودریا فراری ابتدا از ماشین های آلفا رمئو برای مسابقات استفاده میکرند. بعد از 1947 این شرکت تولید خودروهای جاده‌ ای ، با برند فراری را آغاز کردند و دیگر از خودرو های تولیدی خودشان برای مسابقه استفاده می کردند.

سال های ابتدایی ، انزو فراری تصمیم گرفت خط تولید خودروهای اسپورت غیرمسابقه‌ای را جهت کسب سود مالی لازم برای تأمین بودجه تیم فراری کرد. سال 1969 شرکت فیات 50 درصد از سهام فراری را خرید. در سال 1988 درصد سهام شرکت فراری به ترتیب ، فیات 56درصد ، بانک ایتالیایی مدیوبانکا 15درصد ، بانک آلمانی کومرزبانک 10درصد ، برادران لیمن 7 درصد و پیرو فراری (پسر انزو) 10درصد از سهام شرکت شد. در سال 2008 فیات سهام شرکاء، بجز پیرو را خریداری کرد و میزان سهام آن به 85درصد افزایش یافت. در حال حاضر فیات 90درصد از سهام فراری را در اختیار دارد و پیرو فراری نیز همچنان مالک 10درصد از سهام شرکت می‌باشد.

فیات

فیات – Fiat

فیات اتومبیل (Fiat Automobiles) یک شرکت خودروساز ایتالیایی که توسط جیووانی آنگلی در سال 1899 تاسیس شد همچنین زیرمجموعه گروه خودروسازی استلانتیس است . فیات در سال 2007 و هنگامی که فیات تجارت خودرو خود را مجدداً سازمان دهی کرد، شکل گرفت و تاریخچه شرکت فیات  به سال 1899 برمی گرداند که اولین خودرو آن نیز Fiat 4 HP می باشد. فیات بزرگترین تولید کننده خودرو در ایتالیا است و در اواخر دهه 1980 بزرگترین تولید کننده خودرو در اروپا و سومین تولید کننده خودرو در جهان پس از جنرال موتورز و فورد بود.

در سال 2013 ، فیات  دومین خودروساز بزرگ اروپایی از نظر حجم تولید و هفتمین خودروساز جهان بود ، در حالی که FCA هشتمین خودروساز بزرگ جهان بود. فیات همچنین موتور قطار ، خودرو نظامی ، تراکتور ، هواپیماها و سلاح نیز تولید کرده است.

مازراتی

مازراتی – Maserati

مازراتی یک شرکت خودروسازی که در سال 1914 توسط برادران مازراتی ( کارلو ، بیندو ، آلفیری ، اتوره و ارنستو ) در شهر مودنا ، ایتالیا تاسیس شد. مازراتی همواره به عنوان زیرمجموعه شرکت فراری محسوب می‌شد، اما به ‌تازگی به‌ همراه آلفا رومئو، بخش اصلی خودروهای اسپرت شرکت استلانتیس را تولید می‌نماید. همچنین محمد رضا پهلوی به این شرکت خودرو سازی علاقه زیادی داشت و این شرکت را 5 بار از ورشکستگی نجات داده است و یکی از سهام داران این شرکت بود.

آن‌ها در سال ‌های نخست فعالیتشان را در شرکت خودروسازی دیاتو آغاز کردند (در کنار شرکت مازراتی) و خودروهای مسابقه‌ای طراحی شده برای شرکت دیاتو که باعث قهرمانی در مسابقات اتومبیل‌رانی گرند پریکس شد. در 1926 شرکت دیاتو تولید خودروهای مسابقه‌ای خود را متوقف کرد و برادران مازراتی از این شرکت جدا شدند و بر روی شرکت تازه تأسیس خود یعنی مازراتی، تمرکز کردند، که فعالیت آن ها به ساخت خودروهای مسابقه ای و شرکت در مسابقات اتومبیل ‌رانی محدود شد. در سال 1932 آلفیری مازراتی درگذشت سپس کارلو از شرکت جدا شد ، ولی 3 برادر دیگر برای 5 سال شرکت را هدایت کردند.

در سال 1937 تمام سهام شرکت مازراتی به شرکت آدولفو اورسی فروخته شد و 3 برادر در شرکت مازراتی به عنوان مهندس شروع به فعالیت کردند در سال 1968 شرکت سیتروئن  این شرکت را خرداری کرد سپس با شروع بحران نفتی 1973 که باعث گرانی نفت شد شرکت مازراتی و سیتروئن در سال 1973 در آستانه ورشکستگی بودند. در سال 1975 شرکت بنلی ، شرکت مازراتی را از سیتروئن خریداری کرد.

در اوایل دهه 1990 بخشی از سهام شرکت مازراتی را شرکت کرایسلر خریداری کرد که باعث همکاری در ساخت دو مدل خودرو مشارکتی بین دو شرکت شد که به خاطر در آستانه بودن ورشکستگی کرایسلر این دو مدل تولید نشد. سپس در سال 1993 گروه فیات سهام شرکت مازراتی را خریداری کرد. سپس در سال 1997 سهام 50 درصد مازراتی به شرکت فراری فروخته شد.

پاگانی

پاگانی – Pagani

پاگانی یک شرکت خودروساز که در سال 1992 توسط هوراسیو پاگانی ( کارآفرین، طراح خودرو و مدیر ارشد اجرایی آرژانتینی ) تاسیس شد. این شرکت در زمینه تولید خودرو های اسپرت و فیبرکربن فعالیت می کند. شرکت پاگانی فعالیت بسیار محدودی نسبت به شرکت های دیگر دارد التبه در سال های اخیر تولیدات خود را افزایش داده است. قبل از تاسیس شرکت پاگانی ، هوراسیو پاگانی شرکت کامپوزیت پاگانی را در سال 1988 تاسیس کرد با شرکت لامبورگینی همکاری های زیادی می کرد.

سایر شرکت های خودرو سازی ایتالیایی

  • Effeffe Cars (2016–تاکنون)
  • FV-Frangivento (2019–تاکنون)
  • Giotti aVictoria (نامشخص)
  • Italcar (2005–تاکنون)
  • Manifattura Automobili Torino (2014–تاکنون)
  • Mazzanti Automobili (2002–تاکنون)
  • Picchio (1996–تاکنون)
  • Puritalia Automobili (2010–تاکنون)
  • Spada Vetture Sport (2008–تاکنون)
  • Tazzari EV (2006–تاکنون)
  • Wolf Racing Cars (2009–تاکنون)
  • Alkè (1992–تاکنون)
  • Aquila Italiana (2011–تاکنون)
  • Automobili Pininfarina (2018– تاکنون)
  • Automobili Turismo e Sport (1960–تاکنون)
  • B.Engineering (2001–تاکنون)
  • Casalini (1939–تاکنون)
  • Corbellati (2018–تاکنون)
  • Covini (1978–تاکنون)
  • Dallara (1972–تاکنون)
  • De Tomaso (2015–تاکنون)
  • DR Automobiles (2006–تاکنون)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *