معرفی خودرویی

تاریخچه پژو

برند خودروسازی محبوب و پرفروش اروپایی

 

تقریبا هیچ کسی در دنیا پیدا نمی‌شود که نام برند پژو به گوشش نخورده باشد. این برند فرانسوی محبوب، بخش بزرگی از صنعت خودروسازی را تشکیل داده و نقشی اساسی در آن ایفا می‌کند. بخشی از این بیزینس که در سال 1810 تاسیس و به پژوی فعلی ختم شد، هیچ ارتباطی با خودروساز نداشت، چرا که قهوه ساب تولید می‌کرد. بخش دیگر آن، در زمینه ساخت دوچرخه بود. امیل پژو کسی بود که نماد شیر را برای کسب و کارشان انتخاب کرد، اما شخصی که اولین ماشین را ساخت، کسی نبود جز آرماند پژو.

جالب است بدانید که اصالت خانواده پژو و کسب و کارشان به سوشو برمی‌گردد و در حال حاضر یک زمین صنعتی بسیار بزرگ و موزه پژو در این ناحیه، متعلق به این خانواده است.

برند پژو در طول زمان، افتخارات بین المللی بسیار زیادی به دست آورده است. این کمپانی شش مرتبه برنده جایزه خودروی اروپایی سال شد. یکی دیگر از دستاوردهای مهم آن به حفاظت از محیط زیست مربوط می‌شود. در سال 2013 و 2014،  این کمپانی پس از رقیب هم کشور خود یعنی رنو (Renault)، دومین برندی بود که محصولاتش آلایندگی کمی داشته و میزان کربن دی اکسید ناچیزی تولید می‌کردند. محصولات این برند دوست داشتنی به اندازه‌ای قابل اعتماد هستند که مدل‌ دهه‌های 50 و 60 میلادی آن همچنان در کشورهایی مانند کوبا و آفریقا استفاده می‌شوند. این برند در این کشورها، شیر لقب گرفته است.

بیش از یک دهه است که این کمپانی، در مسابقات اتومبیل رانی حضور گسترده و فعالی دارد. گروه پژو اسپرت (Peugeot Sport) پنج مرتبه برنده رالی قهرمانی جهان شد. همچنین توانست افتخارات بسیار زیادی در مسابقات مشهور دیگری نیز بدست آورد.

 

تاریخچه برند پژو

کسب و کار خاندان پژو، از قرون نوزدهم میلادی آغاز شد. در سال 1984، آن‌ها تولیدات فلفل، نمک و قهوه را نیز به بزینس خود اضافه کردند. در واقع پای پژو، با تولید فنر دامن، قاب چتر، تیغه اره، سیم چرخ و دوچرخه به صنعت خودروسازی باز شد. آرماند در زمینه ساخت انواع دوچرخه خلاقیت زیادی داشت. بنابراین در سال 1882، یک دوچرخه که دارای یک چرخ بسیار بزرگ در جلو و یک چرخ کوچک در بخش عقبی بود را تولید کرد. نام این محصول، Le Grand Bi بود. البته در کنار این محصول، انواع دیگری از دوچرخه‌ها نیز توسط اون تولید می‌شد.

لوگوی کمپانی از ابتدا به این شکل نبود. در اول یک شیر را نشانم می‌داد که در حال راه رفتن بر روی یک تیر بود. این طرح، نشان دهنده سرعت، قدرت و انعطاف پذیری تیغه‌ تبرهای این کارخانه بود.

کم کم آرماند به تولید و وسایل نقلیه علاقه مند شد و پس از دیدار با گوتلیب دایملر و چند نابغه دیگر آن زمان، از تصمیم خود مطمئن شد. اولین وسیله نقلیه این برند، یک سه چرخه بود که از بخار نیرو می‌گرفت. این محصول توسط لئون سرپولت طراحی و همانطور که پیش‌تر گفته شد، توسط آرماند پژو تولید شد.

تنها چهار مدل از این محصول در سال 1989 تولید شد. متاسفانه استفاده از این وسیله نقلیه آنقدرها هم آسان نبود، چرا که دستگاه تولید کننده بخار بسیار سنگین بوده و به زمانی طولانی برای گرم شدن نیاز داشت. پس از گذشت یک سال و تجدید دیدار با دایملر و شخصی دیگر به نام امیل لواسور، این مدل کنار گذشته شد. آرماند تصمیم گرفت که به جای بخار، از یک موتور درون سوز برای تولید محصول بعدی خود کمک بگیرد. این موتور تحت لیسانس کمپانی پانارد (Panhard) و زیر نظر دایملر ساخته شده بود. در نتیجه، یک محصول بسیار هوشمندانه ساخته شد که پس از مدتی توسط آلبرتو سانتوس-دومونت به برزیل صادر شد. سپس کسب و کار بر روی غلتک افتاد و مدل‌های بیشتری یکی پس از دیگری تولید می‌شدند. شاید جالب باشد بدانید که پژو، اولین کمپانی بود که از تایرهای لاستیکی برای ساخت یک ماشین بنزینی استفاده کرد.

چند سالی گذشت و در 1896، پژو ساخت موتورهای مخصوص به خودش را آغاز کرد، زیرا دیگر نمی‌خواست به دایملر وابسته باشد. اولین موتوری که تولید شد، تنها هشت اسب بخار نیرو داشت. در همان سال، آرماند در شرکای خود جدا شد و کارخانه خود را با نام Audincourt احداث کرد. تمامی تمرکز این کارخانه تازه تاسیس، فقط و فقط بر روی تولید خودرو بود.

سال 1901 بود که کمپانی پژو تصمیم گرفت ساخت موتورسیکلت را هم به خط تولید خود اضافه کند. درست از همان سال تا به امروز، موتورسیکلت‌هایی تحت نام این کمپانی تولید می‌شوند و طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند.

پس از گذشت شش سال، اولین موتور شش سیلندر این کمپانی تولید شد و تونی هوبر، خودروساز معروف فرانسوی به عنوان سازنده موتور به این کمپانی پیوست. در سال 1910، یک کارخانه دیگر در سوشو احدث و در سال 1928، تبدیل به مرکز اصلی این برند شد.

پس از جنگ جهانی دوم که تاثیرات مخربی بر انواع صنایع کشورهای مختلف داشت، این کمپانی فعالیت و تولیدات خود را با مدل 202 در سال 1946 آغاز کرد. تقریبا 14 هزار دستگاه از این مدل تولید شد. سال بعد، مدل 203 معرفی شد که یکی از افتخارات به یادماندنی این کمپانی محسوب می‌شود. این مدل رکورد فروش دیگر محصولات کمپانی را شکست و تا دهه 60 میلادی همچنان تولید می‌شد.

در دهه 70 میلادی، این کمپانی به قدری قوی شده بود که 30 درصد از سهام کمپانی محبوب سیتروئن ( Citroën) را خریداری کرد. در سال 1975، تمامی این کمپانی متعلق به پژو بود. با این کار، سیتروئن از خطر ورشکستگی و نابودی نجات پیدا کرد.

سال 2019، گروه PSA که حالا کمپانی پژو بخش مهمی از آن است، اعلام کرد به بازار آمریکا باز خواهد گشت. همچنین قراردادی در سال 2020، بین این کمپانی و فیات کرایسلر (Fiat Chrysler) عقد شد. بر طبق این قرارداد، این دو کمپانی مهم با کمک یکدیگر، برند استلانتیس (Stellantis) را بنیان گذاری خواهند کرد.

 

 

چهار مدل به یادماندنی از برند پژو

پژو ۴۰۵

پژو ۴۰۵ برای اولین بار در سال ۱۹۸۴ توسط کمپانی پژو فرانسه تولید شد. مونتاژ این خودرو از سال ۱۳۶۹ در ایران آغاز شد و پس از حدود ۳۰ سال، تولید آن در اواخر خرداد ماه ۱۳۹۹ برای همیشه متوقف شد.

پژو ۲۰۰۸

پژو ۲۰۰۸ اولین خودرویی است که پس از برجام به ایران پا گذاشت و این خودرو مونتاژی محصول سرمایه گذاری مشترک پژو و ایران خودرو در ایکاپ است. پیشرانه۱.۶ لیتری این خودرو ۱۶۰ اسب بخار قدرت دارد و اولین کراس اوور پژو در ایران به شمار می‌رود.

 

پژو۲۰۶

پژو ۲۰۶ از سال ۱۳۸۰ به ایران آمد. این خودرو در آن سال‌ها در دسته‌ خودروهای مدرن جا داشت. پژو ۲۰۶ ابتدا شش تیپ داشت که از سال ۱۳۹۱ تنها تیپ ۲ و ۵ آن تولید می‌شود. این خودرو با دو پیشرانه ۱.۴ و ۱.۶ لیتری به بازار عرضه می‌شود که تیپ ۵ آن با پیشرانه ۱.۶ لیتری پر فروش ترین تیپ این خودرو است.

 

۲۰۶ صندوق دار

پژو ۲۰۶ صندوقدار یا اس دی آخرین تیپ خودروهای ۲۰۶ است. این خودرو دو نوع موتور بنزینی ۴ سیلندر با ظرفیت‌های ۱۳۶۰ و۱۵۸۷ دارد که موتور ۱.۶ لیتری آن در ایران عرضه می‌شود. ۲۰۶ اس دی در سال ۲۰۰۰ توانست ۴ ستاره ایمنی را از یورو انکپ دریافت کند. از آپشن‌های آن می‌توان به دو ایربگ، ایموبلایزر و ترمز  ABS و سیستم‌های EBD ‌و MBA  اشاره کرد.

 

پژو ۲۰۷

ایران خودرو در اواخر سال ۱۳۹۷ ثبت نام ۲۰۷ جدید را آغاز کرد. نیوفیس این خودرو از نظر ظاهری تنها در چراغ‌ها و آینه‌ها با مدل‌های اولیه تفاوت داشت. این خودروساز ایرانی از پاییز سال ۱۳۹۷ رینگ آلومینیومی و کروز کنترل را از ۲۰۷ دنده‌ای و رینگ آلومینیومی را از ۲۰۷ اتوماتیک حذف کرد.

 

پژو ۲۰۷ صندوق دار

این سدان خانوادگی از سال ۱۳۹۵ توسط ایران خودرو به بازار عرضه شد. امکاناتی از قبیل مانیتور لمسی، کروز کنترل، دوربین و سنسور عقب، دی لایت و غربیلک فرمان با دکمه‌های صوتی در نسخه ایرانی به ۲۰۷ صندوقدار اضافه شد. این خودرو تنها در نسخه اتوماتیک عرضه می‌شود در مشخصات فنی تفاوتی با نمونه هاچبک خود ندارد.

 

پژو روآ

پژو روآ از محصولات ایران خودرو است که در واقع نمونه بهبود یافته پژو آردی به شمار می‌رود. این  خودرو ابتدا با موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری OHV تولید شد که ۸۲ اسب بخار قدرت داشت. تولید این خودرو اعتراضات بسیاری داشت که در سال ۱۳۸۸ نمونه بهبود یافته آن با موتور 1.7 لیتری OHVG2 پایه گاز سوز و تغییراتی در ظاهر روانه بازار شد.

 

پژو 504

این مدل افسانه در سال 1968 و در شهر پاریس رونمایی شد. 504 نسبت به مدل پیشین خود یعنی 204، طراحی محافظه کارانه‌ای داشت. این مدل به دلیل داشتن سیستم تعلیق مناسب و فضای مناسب در بخش کابین، برای طی کردن مسافت‌های طولانی بسیار مناسب بود.

 

پژو 505

این مدل 11 سال پس از 504 معرفی شد و همیشه یه عنوان یکی از به یادماندنی‌ترین مدل‌های تاریخ شناخته می‌شود. این مدل که اندازه‌ای متوسط دارد و برای رانندگی در جاده‌های ناهموار مناسب است، در کشورهای در حال توسعه طرفداران زیادی داشت.

 

 

پژو 403

گرچه 403 از ذهن بسیاری از طرفداران پاک شده است، اما در زمان خودش عملکردی بسیار درخشان داشت. این مدل جادار، در سال 1955 رونمایی شد و اولین محصول مشترک کمپانی محبوب پژو و برند Pininfarina ایتالیایی بود.

 

پژو 306

این محصول که متعلق به سال 1993 است، یکی از موفقیت‌های این شرکت در زمینه تولید هاچبک به حساب می‌آید. در ماه فوریه سال بعد، یعنی 1994، نسخه سه در این مدل نیز روانه بازار شد.

پژو ۲۰۸ (به زبان فرانسوی (PEUGEOT 208)


پژو ۲۰۸، محبوب ترین خودرو در فرانسه می باشد، که در سال ۲۰۱۹، بیش از ۱۸ هزار دستگاه، فروش داشته است.

سیتروئن سی ۳ (به زبان فرانسوی (CITROËN C3)


سیتروئن سی ۳، در سال ۲۰۱۹، ۸۱ هزار دستگاه فروش داشته است.

رنو کلیو ۴ (به زبان فرانسوی (RENAULT CLIO 4)


پرفروش ترین اتومبیل فرانسه در سال ۲۰۱۸، بود اما در سال ۲۰۱۹ جایگاه خود را از دست داد، و حدود ۸۱ هزار دستگاه فروش داشته است.

پژو ۳۰۰۸ (به زبان فرانسوی (PEUGEOT 3008)


پژو ۳۰۰۸ پرفروش ترین خوردرو فرانسه در سال ۲۰۱۹ و چهارمین مدل محبوب از سری خودرو های پژو است. و حدود ۷۳ هزار دستگاه فروش داشته است.

داچیا ساندرو (به زبان فرانسوی (DACIA SANDERO)


با وجود راه اندازی تجاری خود که به پایان سال ۲۰۱۲ برمی گردد ، داچیا ساندرو یکی از بهترین فروشندگان سال ۲۰۱۹ در بازار فرانسه بوده است و حدود ۷۰ هزار دستگاه فروش داشته است.

رنو کپچر (به زبان فرانسوی (RENAULT CAPTUR)


رنو کپچر با فروش حدود ۶۵ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۹، نسبت به سال ۲۰۱۸ با فروش ۶۸ هزاردستگاه، سقوط جزئی داشته است.

پژو ۲۰۰۸ (به زبان فرانسوی (PEUGEOT 2008)


پژو ۲۰۰۸ در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۶۰ هزار دستگاه فروش داشته است.

پژو ۳۰۸ (به زبان فرانسوی (PEUGEOT 308)


پژو ۳۰۸ با وجود اندکی کاهش در فروش در سال ۲۰۱۹،بیش از ۵۶ هزار دستگاه، در مقایسه با سال ۲۰۱۸، بیش از ۶۳ دستگاه، پرفروش ترین سدان جمع و جور در فرانسه است.

رنو کلیو ۵ (به زبان فرانسوی (RENAULT CLIO 5)


رنو کلیو ۵ با فروش ۵۲ هزار دستگاه در ۹ ماه اول بازاریابی خود شروع خوبی در این تجارت داشت.

رنو تویینگو (به زبان فرانسه (RENAULT TWINGO)


رنو تویینگو یک خودرو کوچک شهری است که با فروش بیش از ۵۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۹ نسبت به فروش بیش از ۴۶ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۸ امتیاز خوبی کسب کرده است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *