معرفی خودرویی

مشخصات فنی دیگنیتی بهمن موتور

بهمن دیگنیتی، نخستین کراس‌اوور کوپه چینی بازار کشور است که می‌تواند آغازگر فصلی جدید در عرضه خودروهای مونتاژ داخل باشد؛ چراکه بعد از حضور محصولات معتبری هم‌چون بی ام و x6 و x4، دیگر اثری از کراس‌اوورهای کوپه در ایران مشاهده نشد؛ اما حال، Dignity قادر است قاعده بازی را تغییر دهد. ازآن‌جاکه هیچ‌یک از محصولات مونتاژ داخل تاکنون در چنین کلاس بدنه‌ای حاضر نشده‌اند، بنابراین «بهمن دیگنیتی» به‌عنوان اولین کراس‌اوور کوپه تولیدشده توسط یک شرکت ایرانی، خودرویی حائز اهمیت است و به همین دلیل، در این مطلب از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک، به بررسی امکانات رفاهی، سطح ایمنی و مشخصات فنی دیگنیتی پرداخته‌ایم.

 

نمای ظاهری دیگنیتی بهمن موتور | بررسی مشخصات فنی دیگنیتی

Dignity یکی از محصولات کمپانی دانگ فنگ است که اولین مرتبه با نام ix5 به حاضران در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۱۸ رخ نشان داد. شرکت بهمن که به دلیل شروع تحریم‌ها در تداوم شراکت با کمپانی‌های فاو و مزدا به مشکلات عدیده‌ای برخورد کرده است، در سال ۹۹ رویکرد خود را به‌صورت چراغ خاموش به سمت کمپانی چینی دانگ فنگ متمایل ساخت و در همین راستا، مدل آی ایکس 5 این کمپانی چینی را تحت عنوان بهمن دیگنیتی به سبد محصولات خود اضافه کرد.

مشخصات فنی دیگنیتی

بررسی مشخصات فنی دیگنیتی

خودروی کراس‌اوور دانگ فنگ ix5 که در ایران تحت عنوان دیگنیتی شناخته می‌شود، با سه مدل پیشرانه GDi به خدمت مشتریان چینی درآمده است. با این وجود، شرکت بهمن به سراغ کم‌حجم‌ترین موتور این خانواده رفته و نمونه ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۴سیلندر را در سینه اولین کراس‌اوور کوپه خود جای داده است.

این پیشرانه با کد فنی SFG15T، از توانایی تولید ۱۴۸ اسب‌بخار قدرت در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و ۲۲۰ نیوتن‌متر گشتاور در بازه ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه برخوردار است و چنین نیرویی، از طریق یک گیربکس سی وی تی اتوماتیک تیپ‌ترونیک، به‌ سوی چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این خودرو از یک مخزن بنزین با ظرفیت ۵۸ لیتر بهره می‌برد و میانگین مصرف سوخت آن، حدود 7.5 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است.

متاسفانه پیرامون سایر مشخصات فنی نظیر شتاب صفرتاصد و حداکثر سرعت این کوپه ۱۵۷۰ کیلوگرمی، اطلاعات دقیقی منتشر نشده است؛ اما با توجه به سطح توان فنی پیشرانه، نوع گیربکس، نوع کلاس بدنه و وزن این خودرو، می‌توان شتاب و حداکثر سرعت Dignity را به ترتیب در حدود ۱۲ -۱۳ ثانیه و ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت ارزیابی کرد که گرچه چندان هیجان‌انگیز به نظر نمی‌رسد، اما قاعدتا از تطابق کامل با سطح نیاز مشتریان این‌گونه خودروهای کراس‌اوور شهری برخوردار است.

با مطالعه جدول زیر، اطلاعات دقیق‌تری نسبت به مشخصات فنی دیگنیتی کسب خواهید کرد.

مدل خودرو دیگنیتی
پیشرانه  چهارسیلندر توربوشارژ
حجم موتور 1.5 لیتر
حداکثر قدرت 148 اسب‌بخار
حداکثر گشتاور 220 نیوتن‌متر
گیربکس CVT اتوماتیک تیپ‌ترونیک
مصرف سوخت (ترکیبی) 7.3 لیتر در صد کیلومتر
شتاب صفرتاصد 13 – 12 ثانیه (تقریبی)
حداکثر سرعت 175 کیلومتر بر ساعت (تقریبی)

بهمن موتور

کابین جذاب دیگنیتی

تا این قسمت مشخصات فنی دیگنیتی را بررسی کردیم؛ حال نگاهی به آپشن‌های این کراس‌اوور جدید خواهیم انداخت. در Dignity برخلاف بهره‌مندی از کابین پرزرق‌وبرق و جذاب، در زمینه امکانات رفاهی رویه‌ای مقتصدانه در پیش ‌گرفته و از این جهت، چندان دست‌ودل‌باز ظاهر نشده است.

با این حال، برخی امکانات و آپشن‌های بهمن دیگنیتی نظیر درایومود سه حالته، دوربین‌ ۳۶۰ درجه و دوربین عقب، صندلی‌ها با تنظیم برقی، تهویه اتوماتیک، نمایش‌گر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی، سامانه ناوبری، سانروف، سقف پانوراما و درب برقی صندوق عقب، قادر به جلب نظر اکثر مشتریان ایرانی خواهند بود. مطالعه جدول زیر، اطلاعات کامل و دقیقی را پیرامون آپشن‌ها و تجهیزات رفاهی کراس‌اوور کوپه بهمن دیگنیتی در اختیار شما قرار خواهد داد:

مدل خودرو بهمن دیگنیتی
چراغ دی‌لایت، مه شکن‌های جلو و عقب، چراغ‌های جلو و عقب Full Intelligent LED به‌همراه سیستم Auto Light و Follow Me Home برای چراغ‌های جلو
سیستم‌های مالتی‌مدیا سیستم مولتی‌مدیا با شش اسپیکر و قابلیت اتصال به بلوتوث و دارای پورت‌های USB,AUX
رینگ آلومینیومی 18 اینچی
صفحه‌نمایش لمسی 10.25 اینچی
آینه آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن و چراغ خوش‌آمدگویی
سیستم هشداردهنده سنسور پارک جلو و عقب – سنسور فشار باد تایر
تهویه مطبوع سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (لمسی) به‌همراه دریچه مجزا برای سرنشینان عقب
صندلی صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در 6 جهت، روکش صندلی چرمی
شیشه شیشه‌بالابرهای برقی، سانروف (اتوماتیک)، سقف پانوراما دوتکه، پاور ویندوز برای تمامی شیشه‌ها و سانروف
سایر امکانات كروزكنترل، سنسور نور و باران، ورود بدون كليد و استارت دكمه‌ای، دوربین 360 درجه، کنترل حرکت در سربالایی‌ و سرپایینی، درایومود سه حالته، در باک الکتریکی، روکش چرم فرمان به‌همراه دکمه‌های کنترلی

 

ایمنی بهمن دیگنیتی

استحکام بدنه این خودرو بسیار بالا است که این خود یکی از آپشن‌های این کراس‌اوور جدید به شمار می‌آید.

تا اینجا آپشن‌ها و مشخصات فنی دیگنیتی را بررسی کردیم؛ حال به بررسی این خودرو از نظر ایمنی خواهیم پرداخت. گویا دانگ فنگ آی ایکس ۵ تاکنون تحت آزمون‌های ایمنی‌سنجی موسسات معتبری نظیر سی انکپ یا یوروانکپ قرار نگرفته است و درنتیجه، هیچ‌گونه اظهارنظر مستندی در زمینه ایمنی و میزان استحکام بدنه این خودرو نمی‌توان ارائه داد.

با این حال، به دلیل نوع بدنه این کراس‎اوور و سطح تجهیزات ایمنی به کاررفته در این خودرو نظیر انواع سیستم‌های کنترل کشش و پایداری الکترونیکی به‌علاوه ترمزهای کمکی، اتوهلد، کیسه‌های هوای جانبی سرنشینان جلو و… می‌توان سطح ایمنی نسبتا معقول و متقاعدکننده‌ای را در قیاس با رقبای موجود در بازار ایران برای Dignity در نظر گرفت.

جدول زیر، تمامی داده‌های مرتبط با تجهیزات ایمنی خودرو یبهمن دیگنیتی را در اختیار شما قرار خواهد داد:

مدل خودرو بهمن دیگنیتی
تجهیزات ایمنی و حفاظت قفل مرکزی، ایموبلایزر، دوربین ثبت وقایع رانندگی، ایزوفیکس، کمربند ایمنی پیش‌کشنده
کیسه‌هوا کیسه‌هوای سرنشینان جلو و جانبی
سیستم ترمز و پایداری کنترل پایداری (ESC)، کنترل کشش (ATC، TRC، ASR و TCS)، ترمزهاي جلو و عقب ديسكي، ABS ،EBA ،EBD ،BA ،BAS ،EVA

جمع‌بندی

 

در این مقاله به طور کامل به بررسی مشخصات فنی دیگنیتی پرداختیم. دیگنیتی از پاییز ۹۹ به لیست تولیدات گروه خودروسازی بهمن راه پیدا کرده است و در صورت عرضه مستمر با قیمت خودرو مناسب، می‌تواند خود را به‌عنوان یکی از بازیگران مطرح این کلاس خودرویی به خریداران ایرانی بشناساند‌.

طراحی ظاهری شیک و موردپسند، طراحی داخلی مدرن و آینده‌نگرانه، مشخصات فنی نسبتا مطلوب به دلیل بهره‌مندی از پیشرانه توربوشارژ و هم‌چنین عرضه از سوی یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان خودروی کشور که مشتریان را نسبت به آینده این محصول چینی امیدوارتر می‌سازد، ازجمله مزیت‌هایی هستند که می‌توانند به موفقیت دیگنیتی، نخستین کراس‌اوور کوپه چینی در بازار ایران منجر شوند. البته امیدواریم بهمن موتور یک قیمت منطقی را برای این خودروی جذاب انتخاب کند تا مشتریان بیشتری بتوانند از سواری با این کراس‌اوور کوپه لذت ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *